GELUK OP WIELEN AFLEVERING #7 NATASJA EVERSEN | SEAT IBIZA | 2008 | 228.258 KM
16 april 2022
GEZIEN IN GELUK OP WIELEN AFLEVERING 7 – NATASJA EVERSEN
Â
PRAKTISCHE TIPS, ACTIES EN TOOLS VAN AFLEVERING 7 OP EEN RIJTJE
In de aflevering zijn diverse tips, tools en acties voorbij gekomen. Hieronder vind je hier een aantal van terug met bijbehorende links die handig kunnen zijn voor jou. Mocht je verder nog vragen hebben, mail ons dan op info@gelukopwielen.nl
Auto zelfchecks
Door een aantal eenvoudige controles voor vertrek, verklein je de kans op autopech en onnodig brandstofverbruik.Â
Natasja ging aan de slag met de Geluk Op Wielen Zelfcheck. Die vind je hier.
Maar ga vooral ook naar www.mijngarage.nl voor nog veel meer zelfchecks die handig zijn. Weet je niet hoe bijvoorbeeld de ruitenwissers, schokdempers, distributieriem of de bandenspanning controleert? Mijngarage.nl heeft in een paar stappen een aantal handige zelfchecks voor je klaar staan.
Auto onderhoud
Je kan veel onnodig brandstofverbruik en kosten voor duurdere reparaties voorkomen als je tijdig vakkundig onderhoud aan je auto laat doen. Maar hoe weet je nu wanneer je auto toe is aan een onderhoudsbeurt? Bij moderne auto’s wordt met een lampje of symbool op het dashboard aangegeven dat je auto een onderhoudsbeurt nodig heeft. Ook kun je dit terugvinden in je onderhoudsboekje. Bij Profile sturen ze je  een reminder per mail, zodat je het nooit kunt vergeten.Â
Elektrische auto: Aiways ​
De 100% elektrische Aiways krijgt Natasja als leenauto mee om te ervaren hoe dat voelt.Â
Vanaf 2030 laat de Nederlandse overheid namelijk geen nieuwe auto’s meer op de weg toe die nog op benzine of diesel rijden.
Wil jij ook ervaren hoe 100% elektrisch rijden is en hoe zo’n Aiways rijdt? Boek dan een proefrit in bij een van de Profile vestigingen die dat aanbieden of rechtstreeks bij Aiways.
Vredestein all-seasonbanden​
De monderne all-season band is afgestemd op wisselende weersomstandigheden en tempraturen geduurdende het hele jaar. Om Natasja het hele jaar veilig op de weg te houden monteert Henk een mooie stel nieuwe Vredestein Quatrac all-seasonbanden met lichtmetalen wielen van Alcar.
De all-seasonband bestaat inmiddels al meer dan 30 jaar en is ook geschikt voor de krachtige auto’s en SUV’s.Â
Of je moet kiezen voor een all-seasonband is niet per se afhankelijk van het soort auto dat u rijdt of welke bandenmaat, maar vooral van je rijgedrag.Â
Een all-seasonband is namelijk een combinatie van de eigenschappen van zomerbanden en winterbanden en zijn specifiek ontworpen om optimaal te presteren onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Ze bieden ’s winters meer grip dan zomerbanden en zomers meer grip dan winterbanden. Daarmee zijn all-seasonbanden ideaal in gebieden met wisselvallig weer, zonder langdurige periodes van extreme kou of zeer hoge temperaturen. Zoals in Nederland dus.
Mocht je nu niet meer dan 15.000 km per jaar rijden en niet rijden in straffe weersomstandigheden dan is een all-season banden een goede uitkomst. Zo niet raden we je aan om te kiezen voor een zomerbandenset én winterbandenset. Dat geeft de meeste grip.
Het voordeel van all-seasonbanden is dat je tijdens de wisselperiode nooit je banden hoeft te wisselen en ben je in de meeste weersomstandigheden verzekerd van het juiste schoeisel.Â
PHILIPS WhiteVision
Goede verlichting op je auto is van groot belang. De meeste ongelukken gebeuren in het donker of bij slechte weersomstandigheden. Van koplampen tot aan remlicht, fijn als deze optimaal branden in de juiste omstandigheden. De verlichting van de auto van Natasja werd ook flink verbeterd. Melanie monteerde de Philips WhiteVision ultra verlichting. Het levert tot wel 60% meer zicht op.
Mocht jouw auto nog niet voorzien zijn van de beste autoverlichting, bekijk dan via onderstaande link welke verlichting voor jouw auto het meest geschikt is.
Valeo parkinghulp systeem
Bas installeerde in de aflevering het parkeerhulp systeem Parkvision van Valeo. De bumper werd helemaal onderhanden genomen. Afgetapt en wel, gaten geboord, het resultaat mag er zijn. Natasja kan nu helemaal ontspannen rijden en super gemakkelijk het overzicht behouden met parkeren.Â
Dat was nog eens een verrassing!
Remvloeistof
In deze aflevering vering Bas ook de remvloeistof. Remvloeistof neemt namelijk vocht op en verouderd door vervuiling, waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Door de veroudering van de remvloeistof kan corrosie krijgen inwendig aan de onderdelen van het remsysteem. Het is gangbaar om remvloeistof om de twee jaar te verversen bij jouw garagist. Vaak een preventieve actie om kosten in de toekomst te voorkomen.
Controleer regelmatig je remvloeistof want remvloeistof is van levensbelang en vergt daarom je aandacht. Zonder remvloeistof kun je namelijk trappen wat je wil op je rempedaal maar je zult niet kunnen remmen. Gevaarlijk dus als je rondrijdt zonder remvloeistof.Â
Meer weten over de MPM remvloeistof die in jouw auto moet, bekijk de link hieronder.
Banden balanceren​
In deze aflevering hebben we wel een bijzonder gevalletje geconstateerd. Gewicht plaatsen is niet altijd de om een trilling te voorkomen. De trilling gaat deze keer verder dan alleen balanceren. Door vervorming van de band is er hoogte slag ontstaan. Optimalisatie bood geen oplossing dus toch de banden vervangen.
 Maar banden balanceren, wanneer doe je dat nu precies? Balanceren voert men uit wanneer er een trillingsprobleem in de auto wordt geconstateerd of wanneer er nieuwe banden op de wielen zijn gemonteerd.
Een trilling in het stuur, stoelen of dashboard kan duiden op onbalans in de wielen. Balanceren verhelpt of voorkomt onbalans in de wielen tijdens het rijden. Het onbalans wordt verholpen door gewichtjes te plaatsen op de plekken waar eigenlijk geen evenwicht is in de band.
Meer weten over balanceren, bekijk het hieronder.Â
Koppeling gebruik
Ook in deze aflevering stond de rijtest op het programma. Immers, je kan wel tot 10% brandstof besparen met je rijstijl! Deze keer dook Natasja achter het stuur bij rijcoach Dorien en ging een stukje rijden.
Natasja had het zwaar want waarom trap je nu eigenlijk de koppeling in bij het remmen?! Het is geen rem.Â
Mark Pecqueur liet in het laboratorium zien waarom je niet de koppeling in moet drukken wanneer je naar het rode licht rijdt. Je verbruikt onnodig veel minder brandstof door op dit soort momenten niet de koppeling in te drukken. Wie wil dit dus niet?!
Dus voortaan de auto laten rollen in plaats van heftig remmen voor het stoplicht en gelijk de koppeling in te drukken. Scheelt ook veel brandstof en is wel zo relaxed.Â
Ruitenwissers
Maar liefst 96% van de Nederlandse automobilisten vervangt de ruitenwissers te laat. Ongelooflijk! Zeker als je bedenkt dat de meeste ongelukken met slecht zicht onderweg te maken hebben.Â
Goed werkende ruitenwissers zijn dan ook van cruciaal belang voor de verkeersveiligheid. Onze tip: vervang de ruitenwissers één maal per jaar. Bas voorzag de auto van Natasja van Valeo kwaliteitsruitenwissers.
Versleten wissers kun je herkennen aan 4 verschillende punten. Bekijk ze in de video die Valeo maakte om dit duidelijk te maken.
Auto uitdeuken
Het schatje van Natasja zat vol met deukjes in het portier. Sander deukte in deze aflevering het plaatwerk van de auto uit zonder het te hoeven spuiten. Één voor één werd elk deukje handmatig vanuit de binnenkant weggewerkt. Op deze manier bespaar je een hoop geld en materialen. Beter voor je portemonnee, beter voor het milieu. Circa 50 tot 75 procent goedkoper dan het herover spuiten en plamuren van de portieren.Â
Verder maakte Sander de auto van binnen en buiten weer als nieuw. Je hoeft dus helemaal geen nieuwe auto te kopen om te shinen. Met minimale middelen kom je al een heel eind. Wil jij ook dat Sander voor jou in actie komt met al zijn slimmigheden? Wacht dan niet te lang want zijn wachtlijst wordt per aflevering langer 🙂  Â
Bandenspanning
Natasja vond het spannend om het ventieldopje eraf te dragen met het idee dat de band leegloopt maar dit hebben meer mensen. De zorgen zijn echter nergens voor nodig. Een ventiel dopje is bedoeld om vuil en vocht buiten te houden. Dus wanneer heb jij voor het laatst de banden gecheckt? Bekijk hier hoe je dat doet.Â
Maar liefst 60% van de auto’s rijdt rond met te lage bandenspanning. Met gevolg dat je tot wel 150 euro onnodig uitgeeft aan brandstofkosten per auto per jaar. Op de juiste bandenspanning rijden is veiliger, goedkoper maar ook nog eens milieuvriendelijker.Â
De juiste bandenspanning voor je auto vind je vaak in het instructieboekje, tankklepje of deurstijl aan de bestuurderskant.
Ook kun je altijd bij één van de Profile bij jou in de buurt langs gaan. Daar controleer ze de banden en brengen ze gratis voor je op spanning.
Verlichting
Welke verlichting voer je nu wanneer? In de aflevering werd duidelijk dat Natasja eigelijk geen idee had welke verlichting wat is. Mocht jij nu ook even de klus kwijt zijn. Melanie legde het uit.Â
Op je auto hebt natuurlijk drie standen, stadsverlichting, dimlicht en grootlicht
Stadsverlichting: verlichting om een overdag beter zichtbaar te zijn of een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken.
Dimlicht: voer je in het donker of bij weinig zicht zodat je de weg voor je goed kan zien. En dat je natuurlijk je tegenliggers niet verblind en goed zichtbaar bent.Â
Grootlicht: bedoeld voor als het donker is en als je niets om je heen kunt zien.
Oliepeil controle
Zonder motorolie en zonder de juiste motorolie kan je auto enorm veel schade oplopen. De draaiende delen van de motor hebben de olie nodig maar ook heeft het een verkoelende functie.Â
Tip: controleer het peil van je motorolie elke maand. Zorg dat de auto waterpas staat en de motor minstens 10 minuten uit is.Â
Let op dat er genoeg motorolie in het reservoir zit. Onze voorkeur is om hem op het maximum te hebben staan. Tussen maximum & minimum zit ongeveer een liter. Mocht je motor nu olie verbruiken, dan heb je een liter de tijd voordat je bij het onveilige minimum aankomt.
Heb je nou geen idee welke olie je moet hebben? Kijk dan in het onderhoudsboekje van je auto, vraag het aan je garage of kijk op de site van een olieleverancier als MPM waar je op basis van je kenteken kan zien welke olie je nodig hebt.
Banden profieldiepte​
Tijdens de check twijfelde Natasja even bij het meten van de profieldiepte. Om op de juiste manier de profieldiepte te meten, meet je de diepte van de hoofdgroeven van de band.
Het wettelijke minimum profieldiepte een autoband is 1,6 mm. Het advies is om je banden bij 2 mm of minder profieldiepte te vervangen om genoeg grip te houden op de weg. Bij winterbanden is het advies om ze te vervangen bij minder dan 4mm profieldiepte.
Vervang je banden dus op tijd en controleer regelmatig de staat van de banden. Dit om goed grip op de weg te houden tijdens een noodsituatie.
Uitlijnen
Wanneer u merkt dat uw auto niet meer vanzelf rechtdoor rijdt, is er een grote kans dat uw auto uitgelijnd dient te worden.Â
Bij het uitlijnen van de auto wordt de stand van uw wielen gecontroleerd en worden deze, indien nodig, in het juiste spoor gepositioneerd. Uitlijnen verbetert uw verkeersveiligheid, tijdens het rijden zal uw auto niet meer scheefgetrokken worden en is de wegligging optimaal. Een goede wegligging zorgt voor een zuiniger rijgedrag, dit bespaart brandstofkosten. Ook voorkomt u scheve bandenslijtage, waardoor u banden langer mee gaan en u hoge kosten kunt voorkomen.Â
Uitlijnen en andere jobs zijn terug te vinden op Mijngarage.nl, inclusief de garages die zich hebben gespecialiseerd als specialist via het Autobandenpartner label.