GELUK OP WIELEN AFLEVERING #5

02 april 2022

GEZIEN IN GELUK OP WIELEN AFLEVERING 5 – JOS LOGTMIJER

 

PRAKTISCHE TIPS, ACTIES EN TOOLS VAN AFLEVERING 5 OP EEN RIJTJE

 

Ook in deze aflevering zijn weer diverse tips, tools en acties voorbij gekomen. Hieronder vind je hier een aantal van terug met bijbehorende links die handig kunnen zijn voor jou. Mocht je verder nog vragen hebben of informatie willen, e-mail ons dan op info@gelukopwielen.nl.

Auto zelfchecks

Door een aantal eenvoudige controles voor vertrek, verklein je de kans op autopech en onnodig brandstofverbruik. 

Jos ging aan de slag met de Geluk Op Wielen zelfcheck. Hij deed dit heel goed. Kan jij het ook zo goed? Hier vind je de zelfcheck.

Maar ga vooral ook naar www.mijngarage.nl voor nog veel meer zelfchecks die handig zijn. Weet je niet hoe je bijvoorbeeld de ruitenwissers, schokdempers, distributieriem of de bandenspanning controleert?  Mijngarage.nl heeft een aantal handige zelfchecks voor je klaar staan.

Auto onderhoud

Je kan veel onnodig brandstofverbruik en kosten voor duurdere reparaties voorkomen als je tijdig vakkundig onderhoud aan je auto laat doen. Maar hoe weet je nu wanneer je auto toe is aan een onderhoudsbeurt? Bij moderne auto’s wordt met een lampje of symbool op het dashboard aangegeven dat je auto een onderhoudsbeurt nodig heeft. Ook kun je dit terugvinden in je onderhoudsboekje. Bij Profile sturen ze je  een reminder per mail, zodat je het nooit kunt vergeten. 

Elektrische auto: Aiways

De 100% elektrische Aiways krijgt Jos als leenauto mee om te ervaren hoe dat voelt. 

Vanaf 2030 laat de Nederlandse overheid namelijk geen nieuwe auto’s meer op de weg toe die nog op benzine of diesel rijden.

Wil jij ook ervaren hoe 100% elektrisch rijden is en hoe zo’n Aiways rijdt? Boek dan een proefrit in bij een van de Profile vestigingen die dat aanbieden of rechtstreeks bij Aiways.

Vredestein all-seasonbanden

Een ding was zeker, die banden onder de auto van Jos moest Henk wel vervangen.  Door droogtescheuren waren zelfs de staaldraden van het kaskas zichtbaar. Waardoor de kans op een klapband groot is. Dat wil je natuurlijk niet!

Ook de banden waren op leeftijd, zeven jaar oud. Naast dat het rubber achteruitgaat met de jaren verslechtert ook het karkas in de band zelf. Henk heeft onder de auto een mooie stel nieuwe Vredestein all-seasonbanden mogen monteren.

De all-seasonband bestaat inmiddels al meer dan 30 jaar en is ook geschikt voor de krachtige auto’s en SUV’s. De Vredestein Quatrac Pro is zelfs beschikbaar t/m 22 inch!

Of je moet kiezen voor een all-seasonband is niet per se afhankelijk van het soort auto dat u rijdt of welke bandenmaat, maar vooral van je rijgedrag. 

Een all-seasonband is namelijk een combinatie van de eigenschappen van zomerbanden en winterbanden en zijn specifiek ontworpen om optimaal te presteren onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Ze bieden ’s winters meer grip dan zomerbanden en zomers meer grip dan winterbanden. Daarmee zijn all-seasonbanden ideaal in gebieden met wisselvallig weer, zonder langdurige periodes van extreme kou of zeer hoge temperaturen. Zoals in Nederland dus.

Mocht je nu niet meer dan 15.000 km per jaar rijden en niet rijden in straffe weersomstandigheden dan is een all-season banden een goede uitkomst. Zo niet raden we je aan om te kiezen voor een zomerbandenset én winterbandenset. Dat geeft de meeste grip.

Het voordeel van all-seasonbanden is dat je tijdens de wisselperiode nooit je banden hoeft te wisselen en ben je in de meeste weersomstandigheden verzekerd van het juiste schoeisel. 

PHILIPS X-tremeVision

Goede verlichting op je auto is van groot belang. De meeste ongelukken gebeuren in het donker of bij slechte weersomstandigheden. Van koplampen tot aan remlicht, fijn als deze optimaal branden in de juiste omstandigheden. De verlichting van de auto van Jos werd ook flink verbeterd. Bas monteerde de Philips X-tremeVision verlichting.

Deze autolamp levert maar liefst 150% helderder licht, een lichtstraal die tot 70 meter verder schijnt dan een standaard halogeen lamp. Hierdoor kan je veiliger en comfortabeler onderweg met beter zicht.

Mocht jouw auto nog niet voorzien zijn van de beste autoverlichting, bekijk dan via onderstaande link welke verlichting voor jouw auto het meest geschikt is.

VALEO ruitenwissers

Maar liefst 96% van de Nederlandse automobilisten vervangt de ruitenwissers te laat. Ongelooflijk! Zeker als je bedenkt dat de meeste ongelukken met slecht zicht onderweg te maken hebben. 

Goed werkende ruitenwissers zijn dan ook van cruciaal belang voor de verkeersveiligheid. Onze tip: vervang de  ruitenwissers één maal per jaar. Bas voorzag de auto van Jos van Valeo kwaliteit ruitenwissers.

Bekijk de herkenningspunten van versleten wissers in de video die Valeo maakte om dit duidelijk te maken.

Enne… zijn die van jou nog in orde? Anders raden we je van harte aan om voor Valeo ruitenwissers te kiezen. Die bevatten natuurrubber, hebben een hoge slijtvastheid en zijn kwalitatief gelijkwaardig aan de originele wissers van nieuwe auto’s!

MPM Motorolie

Zonder motorolie en zonder de juiste motorolie kan je auto enorm veel schade oplopen. De draaiende delen van de motor hebben de olie nodig maar ook heeft het een verkoelende functie. Tip: controleer het peil van je motorolie elke maand. Zorg ervoor dat er genoeg motorolie in het reservoir zit. Onze voorkeur is om hem op het maximum te hebben staan. Tussen maximum & minimum zit ongeveer een liter. Mocht je motor nu olie verbruiken, dan heb je een liter de tijd voordat je bij het onveilige minimum aankomt.

Jaarlijks de motorolie en het oliefilter vervangen is aan te raden en voorgeschreven door de fabrikant om het systeem goed te laten werken. 

Heb je nou geen idee welke olie je moet hebben? Kijk dan in het onderhoudsboekje van je auto, vraag het aan je garage of kijk op de site van een olieleverancier als MPM waar je op basis van je kenteken kan zien welke olie je nodig hebt

Bandenspanning

Wanneer heb jij voor het laatst de banden gecheckt? Bekijk hier hoe je dat doet. 

Maar liefst 60% van de auto’s rijdt rond met te lage bandenspanning. Met gevolg dat je tot wel 150 euro  onnodig uitgeeft aan brandstofkosten per auto per jaar. Op de juiste bandenspanning rijden is veiliger, goedkoper maar ook nog eens milieuvriendelijker. 

De juiste bandenspanning voor je auto vind je vaak in het instructieboekje, tankklepje of deurstijl aan de bestuurderskant.

Ook kun je altijd bij één van de Profile bij jou in de buurt langs gaan. Daar controleer ze de  banden en brengen ze gratis voor je op spanning.

Uitlaatgassen

De uitlaat van Jos was zeer zeker aan vervanging toe. Overal op de uitlaat zaten slechte plekken en sommige delen waren zelfs weg geroest of vergaan. Bas monteerde voor de lekke uitlaat een compleet nieuwe uitlaat van ROMAX. 

Een lekkende uitlaat geeft veel herrie maar is ook nog eens erg slecht voor het milieu. Door de gaten in de uitlaat worden ze niet gefilterd door de katalysator en komen de uitlaatgassen vroegtijdig vrij. Dit is natuurlijk niet goed voor het milieu!

MPM remvloeistof

In deze aflevering zag je dat ook Jos de Geluk op wielen autochecklist uitvoert en veel over zijn auto wist. 

Melanie gaf nog een leuk feitje over de remvloeistof reservoir: “Wanneer je remblokken en remschijven nieuw zijn dan worden de remklauwen naar buiten gedrukt en is je remvloeistof hoogt. Naar mate de remmen slijten word het niveau langzaam lager. Het is dus helemaal niet erg als je remvloeistof op max staat.”

Controleer wel regelmatig je remvloeistof want remvloeistof is van levensbelang en vergt daarom je aandacht. Zonder remvloeistof kun je namelijk trappen wat je wil op je rempedaal maar je zult niet kunnen remmen. Gevaarlijk dus als je rondrijdt zonder remvloeistof. Remvloeistof veroudert daarnaast ook, waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Er is kans dat er vocht blijft zitten in de oude remvloeistof. Vervang de remvloeistof minimaal iedere twee jaar bij jouw garagist.

Meer weten over  de MPM remvloeistof die in jouw auto moet, bekijk de link hieronder.

Airco controle

De airco van Jos koelde al even niet meer zo goed als voorheen.  In de werkplaats was de oorzaak van de slecht werkende airco snel gevonden, een defecte condensor.  De koel lamellen in condensor lagen er zelfs al uit. Ook was de radiateur verstopt met vuil, wat ervoor zorgt dat er een lucht meer doorheen komt. De condensor heeft Bas natuurlijk netjes vervangen en de radiateur is weer helemaal gereinigd.

Tip van Mark Pecqueur: Zet je airco 3 minuten eerder uit dan de auto zelf.  Zo voorkom je schimmel- en bacterievorming in de airco die vieze luchtjes verspreid.

Om de airco van Jos zijn auto perfect te controleren vulde Bas het airco systeem met formeergas. Dit om eventuele lekkages in de airco op te sporen. Een lekkende airco is erg schadelijk voor het milieu.  Jaja er was een lekkage, Bas ging weer aan de slag om deze lekkage te dichten.

Nu blijkt dat je elk jaar circa 10% van het koudemiddel in de airco verliest. Als het koudemiddelpeil te laag is, kan de koelcapaciteit ook afnemen, of nog erger, uw airco kan stuk gaan. Laat daarom regelmatig uw airco controleren en bijvullen. 

Twijfel je over de werking van jouw airco? Rij langs een van de profile vestiging bij jou in de buurt en ze helpen je graag op weg. Door goede controle blijft de airco goed functioneren en voorkomt je hoge reparatie kosten voor een kapotte airco.

Auto inspectie

Tijdens de inspectie in de werkplaats kwam Melanie al snel tot de conclusie wat de oorzaak was van de bonk in de aandrijflijn tijdens het rijden. Er liep namelijk niet alleen een aandrijfas naar de twee voor wielen, maar ook helemaal naar de achter. Hierdoor was er te veel speling is ontstaan.

Maar dat was niet het enige, ook de draagarmrubbers waren helemaal gescheurd. Wanneer je remt of gas geeft kommen er op deze rubbers veel kracht te staan. Gescheurde draagarmrubbers hebben een trillen en opzij trekken van het stuur bij het remmen tot gevolg.

Tot slot, was het gat in de kofferbak het gesprek van de dag in de garage. Dat Jos nog een spullen onderweg uit zijn auto is verloren, blijft toch nog bijzonder. Jos weet je het zeker?!

De specialisten in de werkplaats hebben alles zorgvuldig vervangen. Mocht jij tijdens het rijden nu gekke geluiden of zaken ervaren, plan online je afspraak bij Mijn Garage of rijdt langs bij één van de Profile garage bij jou in de buurt.

Koplampen polijsten

In deze aflevering is te zien dat Sander Koot koplampen polijst, zodat Jos nog beter zicht heeft op de weg.

Verder maakte Sander de auto zowel van buiten als van buiten weer als nieuw. Je ziet het dus, je hoeft helemaal geen nieuwe auto te kopen om te shinen. Met minimale middelen kom je al een heel eind. Wil jij ook dat Sander voor jou in actie komt met al zijn slimmigheden? Wacht dan niet te lang want hij gaat het vast druk krijgen na de uitzendingen. 🙂  

Zithouding

In deze aflevering stond de rijtest op het programma. Immers, je kan wel tot 10% brandstof besparen met je rijstijl! Deze keer dook Jos achter het stuur bij rijcoach Dorien en gingen ze een stukje rijden. Was de armband van Jos nu zo zwaar? Jos had het toch door, de stuurhouding. De juiste stuurhouden: plaats je handen op het stuur op kwart voor 3. De zithouding is erg belangrijk voor het overzicht en concentratie. Dus voortaan twee handen aan het stuur en armen ontspannen! En uit laten rollen die auto in plaats van heftig remmen voor het stoplicht. Scheelt ook veel brandstof en is wel zo relaxed. 

Banden balanceren

Banden balanceren, ja wanneer doe je dat nu precies? Onze banden expert Henk legde het in deze aflevering uit. Balanceren voert men uit wanneer er een trillingsprobleem in de auto wordt geconstateerd of wanneer er nieuwe banden op de wielen zijn gemonteerd.

Een trilling in het stuur, stoelen of dashboard kan duiden op onbalans in de wielen. Balanceren verhelpt of voorkomt onbalans in de wielen tijdens het rijden. Het onbalans wordt verholpen door gewichtjes te plaatsen op de plekken waar eigenlijk geen evenwicht is in de band.

Meer weten over balanceren, bekijk het hieronder.

Scroll naar boven